История на 24-та авиационна база
Двадесет и четвърта авиобаза от системата на Военновъздушните сили на Република България включва в състава си вертолетна авиационна база, базирана на летище Крумово, и транспортна авиационна база, базирана на летище Враждебна. Летище Крумово е разположено в центъра на Тракийската низина, в непосредствена близост до втория по големина град в България – Пловдив. Удобният обществен транспорт, добрите комуникации и Музеят на авиацията в съседство са фактори определящи голямата посещаемост на базата от граждански и военни делегации, както и избора й за провеждане на авиационни фестивали.
24-та авиобаза е наследник на създадения през 1961 г. 44-ти вертолетен авиационен полк. Той се явява първата вертолетна авиационна част в България и още през първата си година пролита над 2500 летателни часа. До края на 1963 г. полкът получава общо 49 вертолета Ми-4 и 8 вертолета Ми-1 и започва да усвоява редица нови задачи: стоварване на тактически въздушни десанти, полети в големи групи, кацане на високопланински площадки, полети в облаци, денем и нощем, поставяне на минни заграждения, кацане в режим на авторотация на носещото витло с изключен двигател, стрелба с бордово оръжие и др. През 1979 г. пристигат първите бойни вертолети Ми-24 – трето поколение с мощно въоръжение и огромни огневи възможности, предназначени за непосредствена огнева поддръжка на Сухопътни войски, унищожаване на малоразмерни, бронирани, земни и морски цели. През 80-те години на въоръжение постъпват вертолетите Ми-17 и 44-ти вертолетен авиационен полк достига върха на своето развитие, както по брой на пилоти и вертолети, така и по обхвата на приложение на авиационната техника. До 1989 г. трите типа вертолети - Ми-2, Ми-8 и Ми-17 - прелитат на година средно 7500-8000 ч.
Още от създаването на 44-ти вертолетен авиационен полк в него се обучават пилоти и авиационни специалисти, а наличните вертолети участват в разнообразни учения и мисии, насочени към изпълнението на военни задачи или в помощ на цивилното население. Днес 24-та авиационна база изпълнява както военни задачи, така и такива в услуга на граждански ведомства – предимно аварийно-спасителни операции и гасене на пожари. В авиобазата се поддържа постоянно двадесет и четири часово дежурство за Аварийно-спасително осигуряване (АСО) на територията и акваторията на Република България.
Важни дати:
30 септември 1961 г. – с разпореждане № 00267 на началника на Генералния щаб на летище Пловдив е създадена първата вертолетна авиационна част в България – 44-ти вертолетен авиационен полк. За командир е назначен пилотът майор Милан Миланов. Първите вертолети на въоръжение са Ми-1 и Ми-4.
8 декември 1962 г. – с указ № 480 на Народното събрание от 27 октомври 1962 г. е връчено бойното знаме на 44-ти вертолетен авиационен полк.
1969 г. – започва усвояване на вертолетите от ново поколение - Ми-8.
1973 г. – започва усвояване на вертолет Ми-2, който заменя Ми-1.
1979 г. – постъпват на въоръжение бойните вертолети за непосредствена авиационна поддръжка - Ми-24.
17 юни 1980 г. – съгласно заповед № 00358 от 25 септември 1979 г. на командващия ПВО и ВВС 44-ти вертолетен авиационен полк е пребазиран на летище Крумово.
1983 г. – вертолетите Ми-24 са пребазирани на летище Стара Загора и са включени в състава на новосформирания 13-ти вертолетен полк.
1983 г. – построена е бетонова полоса с размери 2500 х 50 м и летище Крумово получава статут на международно летище със съвместно базиране на гражданска и военна авиация.
1985 г. – основен транспортен вертолет става Ми-17, който заменя вертолетите Ми-4.
1994 г. – 44-ти вертолетен авиационен полк и двата осигуряващи го батальона се обединяват в 24-та вертолетна авиобаза, като запазват личния състав и дислокацията си.
1999 г. – шестима летци и група от инженерно-техническия състав на авиобазата преминават успешно курс за приучване на вертолет Bell 206 във Форт Уърт, Тексас, САЩ. Вертолетите Bell 206 са първата американска авиационна техника, предоставена за нуждите на Българската армия.
1 септември 2000 г. – вертолетите Ми-24 отново са включени в състава на 24-та авиационна база.
2004 г. – на вертолетите Bell 206 са обучени първите жени пилоти за военната авиация на Република България.
Юни 2006 г. – май 2007 г. – 24-ма летци и група от инженерно-техническия състав на 24-та авиобаза преминават успешно курс за приучване на вертолет AS 532 AL Cougar в Маринян, Франция.
26 август 2006 г. – приет е на въоръжение първият вертолет AS 532 AL Cougar – среднотонажен двудвигателен вертолет с основно предназначение за тактически транспорт и CSAR.
1 юли 2012 г. – със заповед ОХ-01/31.01.2012 г. на Министъра на отбраната 24-та вертолетна авиобаза и 16-та транспортна авиобаза се обединяват в 24-та авиационна база.
Командири на 44-ти вертолетен авиационен полк / 24-та авиационна база:
- Полковник Милан Асенов Миланов 1961 – 1967
- Полковник Кръстьо Куманов Митков 1967 – 1970
- Полковник Гено Надеждни Попов 1970 – 1973
- Полковник Владимир Иванов Попов 1973 – 1977
- Полковник Христо Кънев Ганеков 1977 – 1979
- Полковник Григор Дамянов Георгиев 1979 – 1982
- Полковник Георги Иванов Богданов 1982 – 1984
- Полковник Асен Павлов Буков 1984 – 1990
- Полковник Цветан Марков Василев 1990 – 1992
- Полковник Илия Трифонов Иванов 1992 – 1995
- Полковник Васил Иванов Иванов 1995 – 1999
- Бригаден генерал Динко Спасов Иванов 1999 – 2003
- Бригаден генерал Стефан Христов Петров 2003 – 2010
- Бригаден генерал Златко Тонев Златев 2010 – 2015
- Бригаден генерал Петьо Христов Мирчев 2015 - 2016
- Бригаден генерал Димитър Иванов Иванов 2016